Breathwork, ademwerk of ademsessies, deze krachtige vorm van therapie kent meerdere namen. Een therapie die ik leerde kennen door Wim Hof. De man die jarenlang als een ‘gekkie’ gezien werd is nu een wereldwijd bekende wetenschapper. Hij geneest vele mensen van klachten waarvan we dachten dat die onoplosbaar waren. Hoe doet hij dat? Door te werken met dat wat we de hele dag doen: de adem.

 
Wat is breathwork?

Breathwork kent vele vormen, omdat je met de adem verschillende kanten op kan. Je kan ermee de ontspanning in of juist jezelf voorzien van meer energie. Wat iedereen wel weet is dat we zonder adem, nog geen kwartier kunnen overleven. Ons lichaam heeft zuurstof nodig om alle systemen goed te laten werken. Het mooie aan de adem is ook dat we er niet aan hoeven te denken, het gaat vanzelf. Toch betekent dat niet dat het dan altijd goed gaat, dat zit zo. Onze emoties beïnvloeden onze adem, dus als je veel stress hebt, dan adem je alsof je aan het rennen bent. Als je dit soms en kort hebt, is dat geen probleem voor jouw gezondheid. Helaas ervaren veel mensen dit op dagelijkse basis waardoor er bepaalde klachten kunnen ontstaan bij organen, je zenuwstelsel en meer. Zoals ik al zei beïnvloeden jouw emoties, jouw adem. Waar de magie van breathwork ligt is dat jouw adem ook jouw emoties beinvloeden. Door bepaalde ademoefeningen en technieken toe te passen kan jij jezelf weer kalmeren, activeren, inspireren (wat letterlijk ‘inademen’ betekent) en meer.

 

Breathwork is wetenschap

 

Hoewel breathwork een spirituele ervaring kan zijn, spirit is latijns voor adem, is het ook wetenschappelijk bewezen. Bij de bewust verbonden ademhaling is er tijdelijk minder co2 aanwezig in ons bloed, waardoor we ook minder zuurstof op kunnen nemen. Hierdoor worden alleen de hoofdnoozakelijke systemen voorzien van zuurstof. In ons brein wordt dan de frontale cortex even ‘gepauzeerd’. Dit is de plek waar onze logica, impulsafremming plaatsvindt en waar we emoties onderdrukken. Door een korte tijd in deze verbonden ademhaling te verblijven heeft onze logica geen ruimte om de emoties te blijven onderdrukken en kunnen wij emoties loslaten. Dit voelt en is een bijzondere ervaring. Ook minder intense oefeningen waarbij je jezelf kalmeert voor een spannende presentatie, voor het slapen of een ander moment zijn inmiddels wetenschappelijk te verklaren. Terwijl ik dit schrijf, voel ik ook de drang om erbij te vermelden dat de wetenschap elke dag nieuwe dingen leert over de adem. Daarmee wil ik zeggen dat jouw ervaring met adem, het beste bewijs is.